Angst

Evnen til at føle angst er en naturlig del af livet – en vigtig overlevelsesmekanisme, som sidder dybt i os alle sammen. Angst kan dog udvikle sig til forskellige angstsygdomme, som er beskrevet nedenfor. Årsagen til at man udvikler angst skyldes ofte en blanding af en genetisk sårbarhed samt psykosociale forhold som f.eks. at man har været udsat for et tab eller traumer under sin opvækst samt svære oplevelser i form af stress, dødsfald eller skilsmisse senere i livet.

Angst – en besynderlig størrelse

Angst er en underlig størrelse og svær at blive klog på, da den ofte kommer forskelligt til udtryk fra person til person. Angst er ofte hæmmende og begrænsende for den person, som oplever den – og i nogle tilfælde kan angsten faktisk være så hæmmende, at den ødelægger ens livsglæde og livskvalitet fuldstændig. Angst påvirker vores tanker, handlinger, følelser og adfærd – og når den først har fået taget om en, kan det være svært at komme den til livs igen. Den overtager og ændrer os, således at det der før ikke var noget problem pludselig bliver det. Angsten kan gøre selv de mest overskuelige ting uoverkommelige, hvilket i høj grad påvirker vores liv.

Mange mennesker oplever på et eller andet tidspunkt i deres liv, at en følelse af utryghed, urolighed, bange anelser og bekymringer overtager deres liv, sådan de ikke længere selv er i stand til, at bestemme over deres eget liv. I sådan en situation er der tale om angst. Der findes mange forskellige afskygninger af angst, herunder socialangst, helbredsangst, panikangst, præsentationsangst osv.

Det kan være svært at håndtere angst både for den person, som oplever angsten, men også for de pårørende. Angsten kan også være en stor opgave for de pårørende og vi oplever ofte, at de pårørende også har brug for en psykolog at tale med.

Panikangst
Panikangst kommer ofte til udtryk i form af angstanfald eller symptomer som f.eks. hjertebanken, trykken i brystet, kvælningsfornemmelse, svimmelhed, en følelse af uvirkelighed og til tider hyperventilation. Denne type angst kommer voldsomt og uventet. Den er altså ikke tilknyttet bestemte situationer eller genstande.

OCD
Denne form for angst er præget af tilbagevendende tvangstanker og -handlinger. Disse tvangstanker i form af idéer, indskydelser og tankebilleder dukker op i ens bevidsthed igen og igen – og de er ofte i modstrid med ens følelser, de er ufrivillige og ofte meget generende. Det kan f.eks. være angst for undladelser eller forglemmelser. Tvangshandlinger er handlinger, som udføres igen og igen i håb om at de skal forhindre en begivenhed som man frygter vil finde sted. Prøver man at modstå tvangshandlingerne, forværres angsten. Et eksempel på tvangshandlinger er ofte renlighedsritualer.

Fobier
Her optræder angsten i specifikke situationer, som ikke indebærer en reel fare. Derfor prøver de fleste, som lider af fobier at undgå de situationer, som udløser angsten. Fobisk angst kommer ofte til udtryk i form af hjertebanken, uvirkelighedsfølelse, vejrtrækningsbesvær, frygt for at dø og frygt for at miste kontrollen.

Generaliseret angst
Denne form for angst er ikke begrænset til særlige omstændigheder eller situationer – med andre ord er denne type angst generaliseret og vedvarende. Generaliseret angst kommer ofte til udtryk i form af vedholdende nervøsitet, sveden, hjertebanken, muskelspændinger, følelsen af at være ør i hovedet, svimmelhed og trykken i maven.

Helbredsangst
Ved denne type angst oplever man i overdreven grad, frygten for at have en eller flere alvorlige fysiske sygdomme. Man fortolker normale kropsfornemmelser som ubehagelige – og man kan ikke acceptere forsikringer om, at der ikke er en fysisk forklaring på det man føler.

Eksamensangst og præsentationsangst
Rigtig mange mennesker lider af eksamens- og præsentationsangst. Angsten opstår i forbindelse med en eksamen, jobsamtale eller generelt en situation, hvor personen skal præstere. Præsentationsangst kan skyldes høje krav til sig selv, høje forventninger, lavt selvværd, perfektionisme osv.

Socialangst / socialforbi
Føler du dig tit utilpas i bestemte social situationer, og er du f.eks. bekymret for andres kritiske opmærksomhed på din person? Det kan også være, at du er bange for ikke at kunne give det indtryk af dig selv til andre, som du ønsker, eller kommer til at opføre dig på en uheldig, akavet eller uacceptabel måde, som vil få konsekvenser for dig? Rent fysisk kan du komme til at rødme, ryste på hænderne, kaste op at skulle upassende meget på toilettet, at blive svimmel, at føle dig lammet i kroppen, miste kontrollen, få svedeture osv. For nogle kan ubehaget ved at engagere sig socialt gribe om sig således, at det kan det være medvirkende til studiestop eller længerevarende sygemelding fra arbejdet. For at undgå disse konsekvenser, kan det være en god idé at starte i behandling mod angst hos en psykoterapeut.

Psykoterapeutens opgave, når du har angst:

Hvis angsten med tiden har taget overhånd i dit liv og du ikke længere selv kontrollere dit liv – så er det formentlig tid til at lave om på nogle ting, således du igen får kontrollen over dit liv.

Hvis du vælger at starte et terapiforløb, vil min opgave som terapeut være:

  • At få dig til at føle dig godt tilpas, således du føler dig tryg ved at åbne op over for problemet
  • At lære om hvad angst er og hvordan den kommer til udtryk
  • At forstå baggrunden for angsten og hvornår den opstår
  • At give dig redskaber til at håndtere angsten, så den ikke længere får lov til at styre dit liv
  • At give dig plads til at dele de svære følelser
  • At give dig råd og lærdom til fremtidige situationer
  • At udfordre angsten og lære at håndtere den, så den får mindre og mindre kontrol.

Uanset om det handler om flyskræk, eksamensangst, socialangst, OCD, angst for at køre i bus eller angst for det offentlige rum, så findes der altid en løsning på problemet.

Vejen til behandling kan muligvis være lang og hård, men én ting er sikker – det er helt klart turen værd selvom det kan være udfordrende og angstprovokerende.

Tag initiativet nu og slip af med den angst, som forhindrer dig i at leve det liv, som du gerne vil!

Ønsker du at få kontrol over din angst – Så står jeg klar til at hjælpe dig med at håndtere din angst og komme videre.

At tage kontakt til mig kan være første skridt i retning mod positiv forandring og øget livskvalitet. Jeg kan hjælpe dig med afklaring i forhold til dit liv, og til at være i livet med mere ro, mening og glæde.

Kontakt mig

Info

Psykoterapeut og Parterapeut
Henrik Hansen

Hvidovrevej 137, 1. Sal – Lokale 114
2650 Hvidovre

Der er 2 timers gratis parkering bag ved bygningen.
Husk p-skiven!
Lokalet er tæt på motorvej og s-station.
Bus nr. 140 holder lige ude foran bygningen.

Kontakt

Jeg kan kontaktes alle dage på:

Telefon: 20 81 56 59
Du er velkommen til at lægge en besked eller skrive en sms, hvis ikke jeg lige har tid til at svare.
E-mail: parogpsykoterapeut@gmail.com
Cookie- og privatlivspolitik

Cvr: 40704825
Mobilepay: 244366
Lunar Bank – Reg + Kontonr: 6695 – 10019113782