Vrede

Vrede er en almindelig følelse, som er nødvendig i mange sammenhænge. Hvis du ikke kan være vred, kan du fx ikke sætte grænser, sige fra eller reagere på uretfærdighed. Du kan også bruge vrede til at motivere dig selv og skabe forandring.

Der er altså ikke noget i vejen med at være vred. Det er kun måden, hvorpå vreden udtrykkes, som kan være problematisk.

Derfor er et vigtigt trin i vredeshåndtering at du forstår, hvorfor du bliver vred. Og at du accepter dine følelser som naturlige reaktioner. Derefter kan vi tale om, hvordan du håndterer de voldsomme følelser mere konstruktivt.

Eksplosiv vrede handler ofte om 2 ting, nemlig at du har undertrykt din vrede, så den har ophobet sig. Og at du har negative forestillinger om andres motiver.

Derfor er det nødvendigt, at du analyserer dine antagelser om andre. Især de negative tanker, som bruges til at retfærdiggøre vreden. Eksempler kunne være at tænke at en anden person er egoistisk, selvoptaget eller at han/hun ikke kan lide dig, eller ligefrem forsøger at skade dig.

Det er en god ide at få hjælp, hvis din vrede påvirker dit liv negativt. For eksempel hvis du:

  • Skælder du så meget ud at andre bliver bange eller kede af det.
  • Skaber problemer med din partner, venner, kolleger eller resten af familien pga vrede.
  • Har indre samtaler, hvor du skælder ud på andre og denne følelse overvælder dig.
  • Bliver hidsig i det offentlige rum, i trafikken, i butikker, under byturen og lignende steder
  • Har svært ved at være tæt på andre, for du bliver vred på dem og får skabt afstand mellem jer.
  • Samarbejdet på jobbet bliver svært, pga din vrede.
  • Hvis vreden kaprer dig, så du mister kontrollen

Mange af mine klienter bliver lettede, når de finder ud af, at det kun er en del af dem, der er vrede. Det er ikke som sådan din personlighed. Det hjælper desuden at høre, at “den vrede del” har gode intentioner, men at vreden er blevet for ekstrem. Det er som om, at den ellers sunde vredes-reaktion, på en eller anden måde er blevet overaktiveret. Og Vreden er overaktiv for at beskytte dig.

I den moderne kultur er vrede nærmest tabu. Men vrede er en uundværlig og naturlig følelse, der sikrer din integritet og sætter grænser overfor andre. “Her til og ikke længere” eller “Det her finder jeg mig ikke”.

Desuden er der en masse energi og skaberkraft i vreden som driver os til at få det som vi vil ha det, så vi opnår vores mål og ønsker. Vreden skal derfor ikke fjernes. Vi søger mere balance og at Vreden indgår mere harmonisk sammen med de mennesker, der er omkring dig.

Hvor kommer al den vrede fra

Opvækst og erfaringer i barndommen har stor betydning for, hvordan man håndterer vrede. Har man haft forældre, der selv har haft meget vrede, har man måske lært at håndtere udfordringer og uoverensstemmelser ved at skælde ud, kritisere eller angribe.

Hvis man er opvokset med, at vrede og store følelser har været forbudt, har man måske ikke lært at udtrykke utilfredshed på en normal måde. Man holder vreden inden og kommer i stedet til at udtrykke den indirekte (passiv aggression). Eller man lader vreden bygge sig op indtil man eksploderer, hvilket ofte får dårlig samvittighed bagefter.

En mere afbalanceret tilgang, anerkender vrede som en normal del af menneskelig interaktion, og et signal på, at ens behov ikke bliver tilgodeset. Måden hvorpå man håndterer dette afhænger af følelsesregulering og kommunikation tilpasset situationen.

For meget vrede, irritation og kort lunte kan også være et symptom på andre vanskeligheder, fx at man er stresset, har en depression, angstlidelse eller en belastningsreaktion. Det kan være godt at tale med nogen, der kan udrede ens vanskeligheder og se ting i fugleperspektiv.

Du kan kontakte mig for mere information eller for booking af tid på telefon 20 81 56 59 eller på mail parogpsykoterapeut@gmail.com.

At tage kontakt til mig kan være første skridt i retning mod positiv forandring og øget livskvalitet. Jeg kan hjælpe dig med afklaring i forhold til dit liv, og til at være i livet med mere ro, mening og glæde.

Kontakt mig

Info

Psykoterapeut og Parterapeut
Henrik Hansen

Hvidovrevej 137, 1. Sal – Lokale 114
2650 Hvidovre

Der er 2 timers gratis parkering bag ved bygningen.
Husk p-skiven!
Lokalet er tæt på motorvej og s-station.
Bus nr. 140 holder lige ude foran bygningen.

Kontakt

Jeg kan kontaktes alle dage på:

Telefon: 20 81 56 59
Du er velkommen til at lægge en besked eller skrive en sms, hvis ikke jeg lige har tid til at svare.
E-mail: parogpsykoterapeut@gmail.com
Cookie- og privatlivspolitik

Cvr: 40704825
Mobilepay: 244366
Lunar Bank – Reg + Kontonr: 6695 – 10019113782